MEGÉRI TISZTA LNG-VEL SZÁLLÍTANI!

Az LNG-üzemű haszongépjárművek a környezetvédelmi előnyökön túl a gazdaságosság terén is számos előnyt nyújtanak üzemeltetőiknek.

Kisebb üzemeltetési költségek

Hosszú távon az LNG-hajtású haszongépjárművek kisebb üzemanyagköltségeket eredményeznek, mint dízelüzemű társaik. Továbbá Németországban 2023 végéig nem kell úthasználati díjat fizetni az LNG-üzemű járművek után. Mindemellett a gázüzemű haszongépjárművek szervizköltségei is kedvezőbbek, például abból eredően, hogy nem alkalmaznak SCR-rendszert és dízel részecskeszűrőt.

Nagyobb üzemidő

A metángáz tisztább égésének köszönhetően az LNG-üzemű járműveket nem kell SCR- rendszerrel és dízel részecskeszűrővel felszerelni. Így ezek karbantartása, illetve javítása nem okoz állásidőt, valamint nem kell AdBlue- feltöltéssel és a részecskeszűrő álló helyzeti regenerálásával foglalkozni. Az LNG-tankolás időigénye pedig hasonló a dízelüzemű járművekéhez.

Piaci versenyelőny

Egyre több területen megfigyelhető, hogy a nagy fuvarmegbízók, például áruházláncok, nemcsak a fuvardíjakat veszik figyelembe partnereik kiválasztásánál, hanem az egy tonnakilométerre jutó szén- dioxid-kibocsátás mértékét is. Ebben is egyértelmű az LNG- hajtású járművek előnye a dízelekkel szemben. Sőt, megújuló forrásból előállított biogáz használatával a fuvarozás teljesen szén-dioxid- semlegessé is tehető.

Szeretne Ön kevesebb, mint 60 Ft/km üzemanyagköltséggel szállítani?

Szeretne Ön 60 Ft/km autópálya díjat megspórolni?

Mindezt megteheti, ha LNG hajtású kamionra vált!

Az LNG üzemanyag és a vele hajtott teherautók vitathatatlan sikere a környezetvédelem mellett a kedvező gazdasági feltételeken alapul. A professzionális járműflotta üzemeltetőket mindenekelőtt a teljes költségrendszer érdekli, melyben a járműtulajdonlás mellett az üzemanyag, az útdíjak, a karbantartás és természetesen a munkaerő költségek összessége szerepel.

 Az LNG üzemű járművek jelenleg még a dízeleknél magasabb beszerzési áron vásárolhatók meg, ennek enyhítésére azonban számos európai tagállamban 12-20 ezer eurónyi beszerzéstámogatással, vagy adó visszaigénylés lehetőségével ösztönzik a dízelekről a gázos járművekre való átállást. 

A tisztán gázzal hajtott járművek szervizelése is egyszerűbb, hiszen a tiszta üzemanyagból eredően motorban nincs lerakódás, emiatt nem csökken a teljesítmény. Az előírásoknál jelentősen kedvezőbb kipufogógázok eléréséhez a tisztán gázzal üzemelő járművek nem igénylik a bonyolult AdBlue adalékkal üzemelő SCR katalizátort, sem a részecskeszűrőt, ebből kifolyólag azok karbantartása, cseréje sem fog bekövetkezni.

A gázüzemű járművek kedvezőbb tulajdonlási számítása alapvetően az üzemanyagköltségből ered. Ez könnyen megérthető, hiszen a földgáz – melyet a járművek a kitermelő által szállított, változatlan formában használnak – a szén után a legkedvezőbb áru energiahordozó a világon. A kőolaj alapú árazástól elváló kereskedelemnek köszönhetően, ha szezonális hatásoktól nem is teljes mértékben független, de a jelentős kínálati piac hatása miatt mindenképp stabil és előre kiszámítható gáz árazásra lehet számítani. Ez a flottaüzemeltetők számára egy kedvező feltételrendszert teremt Európa minden töltőállomásán.

Habár Európa tagállamai eltérő mértékben ösztönzik az LNG és a CNG üzemanyagok elterjedését, jellemző azonban, hogy nullát, vagy a magyarországinál alacsonyabb jövedéki adó kulcsokat érvényesítenek az LNG üzemanyagokra. A töltőállomások így biztosítani képesek az LNG járművek beszerzésének gyors megtérülését. Kivétel Németország, ahol a nálunk alkalmazott jövedéki adó kulcsnál magasabb érvényesül az LNG üzemanyagokra, azonban a beszerzés támogató 12 ezer eurónyi hozzájárulás mellett az autópályákon útdíjmentességet élveznek a gázüzemű járművek. Ez a legkedvezőbb Euro VI besorolású dízelekkel szemben is 18,7 cent kilométerenkénti megtakarítást jelent.

AMIT AZ LNG ÜZEMANYAGRÓL TUDNI ÉRDEMES

Prémiumgáz CNG-járműveknek – személyautóknak is!

A Szigetszentmiklósi töltőállomásunk LCNG-kút, ami azt jelenti, hogy nemcsak LNG-, hanem CNG- üzemanyag kiszolgálására is alkalmasak, akár személyautók számára is. Ráadásul prémiumminőségben!

A fuvarozás szén-dioxid-semlegesítése megújuló LNG-vel

Melyik üzemanyag teszi lehetővé, hogy a nehézsúlyú fuvarozás megfizethetően, kis károsanyag- kibocsátással és hosszú távon működhessen?

Teljes életciklusra vetített kibocsátások: a forrástól a kerékig szemléleten túl

Ha a lehető legteljesebb képet szeretnénk kapni arról, hogy a különféle közlekedési eszközök, szállító járművek valójában mekkora terhelést is jelentenek környezetünk számára, akkor nem elég csupán az energiahordozó mozgási energiává alakítását.

A közlekedési rendszereinktől olyan megoldásokat kívánunk a jövőben, melyek együttesen a tiszta és alacsony karbonintenzitású közlekedés létrejöttét eredményezik. A földgáz technológiák a leghatékonyabb alternatívát kínálják a nehézgépjármű szektorban a dízelekkel szemben. Teljes mértékben kompatibilis lehetőséget biztosítva a megújuló gáz használatára, amely a dekarbonizációs folyamat felgyorsítását eredményezi.

Az európai dekarbonizációs útiterv szerint 2030-ra az EU-nak az 1990-es kibocsátási szinthez képest 40 százalékkal kell mérsékelnie az üvegházhatású gázkibocsátását. Ehhez a célhoz vezető úton az Európai Uniónak előtérbe kell helyeznie minden alacsony karbon intenzitású és költséghatékony fejlesztést és megvalósítást, mindazon szektorokban, melyek felelősek Európa emissziójáért.

A közúti közlekedést nézve, egy nagyon átható átalakulást lehet tapasztalni. Jelenleg a konvencionális és az összetett hajtásláncok versenye zajlik. Ebben a rendszerben az elektrifikáció integrálódik a hagyományos motorokkal és üzemanyagokkal, egyre erősödnek a megújuló alapú új energiahordozók, amelyek a bio- és szintetikus eljárások széles tárházát vonultatják fel.

Integrált szemléletre van szükség emiatt, mely figyelembe veszi és számol mindazokkal a lehetőségekkel, amelyek hatékonyan és fenntartható módon járulnak hozzá a karbonsemleges modell kialakításához.

A járműhatékonyság vizsgálatok fejlődése és a valós körülmények között mért üvegházhatású gázkibocsátásokból származó mérési eredmények figyelembevétele meghatározóvá kell váljon a következő évtizedben. Az eddigi, a járművek üzemanyag fogyasztásából vetített CO2 kibocsátási mutatója már nem alkalmas a valódi dekarbonizációs pálya támogatására, mivel a kipufogón távozó CO2 mennyisége egyáltalán nem a teljes kibocsátást jelzi számunkra. Annak érdekében, hogy a klímavédelem érdekében tett dekarbonizációs erőfeszítések sikerre vezessenek, az energiahordozó előállítását is figyelembe kell venni. Meg kell jelenjen a mérlegben az energiahordozóra vonatkozó CO2 terhelés, hiszen nem lehet figyelmen kívül hagyni, ha az üzemanyag megújuló forrásból származva semleges hatású. Az sem tekinthető CO2-mentesnek, ha az energiahordozót súlyos kibocsátás és energiaveszteség mellett más energiahordozóból állítják elő.

A nehézgépjárművek számára a földgáz kipróbált és bevált alternatívaként már most is kínál 15 % feletti üvegházhatású gázkibocsátás csökkenést. A megújuló forrásból származó gáz részarányának növelésével azonban teljesen klímasemleges szállítás érhető el. Ezen túlmenően, az elmúlt években több projekt igazolta valós körülmények között, hogy a CNG és az LNG üzemű nehézgépjárművek hatékonyan csökkentik a NOx kibocsátást. Magyarország első, a forgalomban végzett járműemisszió mérése során – a PAN-LNG projekt megbízásából a KTI Közlekedéstudományi Intézet – a CNG autóbuszoknál dízel autóbuszokkal összehasonlítva 98 százalékos csökkenést tapasztalt. A dízelek részecskeszűrős rendszere mellett is jelentősen kevesebb volt a földgázzal hajtott autóbusz szilárdrészecske terhelése.

Európa számos városában a gázüzemű teherautók alkalmazását azok csendes üzeme helyezi előtérbe, mivel halk járásukkal az éjszakai szállításra is alkalmasak.

Szükséges figyelembe venni, hogy a nehézgépjárművek mozgatásához nagy energia koncentrációra van szükség, melyre az akkumulátor technológia előreláthatóan még sokáig nem nyújt valós alternatívát, mivel 100 liter gázolajnak megfelelő Li-Ion akkumulátor csomag megközelítőleg 5 tonnát nyom. Az LNG járművek ezzel szemben – nem utolsó sorban az egyszerű katalizátor rendszerüknek köszönhetően – könnyebbekké váltak a velük azonos képességeket felmutató dízel járműveknél. Ez pedig nem az egyedüli üzemeltetői haszon. Az LNG üzemanyagból legalább 10, de missziótól függően akár 15 százalékkal is kevesebbet fogyasztanak a járművek (kg-ban számolva a gázt, literben a gázolajat) és ehhez még Európa-szerte kedvezőbb üzemanyagár is párosul.

LNG, azaz a Cseppfolyósított földgáz – nagy energiasűrűség a kriogén gáztárolásnak köszönhetően

Felismerve az LNG alapú áruszállítás lábnyomának csökkentésében rejlő lehetőséget, az Európai országok többsége jelentős ösztönző lépéseket tett a minél gyorsabb elterjedés előmozdítása érdekében. Ezek között legtöbbször kedvező, vagy sok esetben nulla jövedéki adó tétel szerepel, amely mellett megjelentek a 12, vagy akár 20 ezer eurós járműbeszerzés támogató csomagok, amely által az LNG üzemű járművek dízellel szembeni felára minimálisra apad, de jelentős hatása van a gázüzemű nehézgépjárművek piacára a német autópályadíj elengedésének is.

A földgáz, mint elsődleges fosszilis energiahordozó, túlnyomórészt metánt tartalmaz. Normál környezeti körülmények között gáz halmazállapotú, ezért égése igen tiszta. Sűrítve (CNG) és cseppfolyósítva (LNG) is tárolható.