SIKER a szállításban

Magyarország egyedüli LNG-üzemanyag-szállítója

Az Arelgas Kft. 2021-ben azzal a céllal indult útjára, hogy megteremtse az LNG-töltőállomások hálózatát és logisztikai láncát a kelet-közép-európai régióban. Hátterében egy svájci székhelyű befektető és energetikai vállalkozás áll.

Az Arelgas Kft. első LNG-töltőállomása 2021 júliusában nyílt meg az ország legforgalmasabb közlekedési útvonala, az M0 autóút közelében, a dunaharaszti ipari parkban. A létesítmény rekordidő alatt, kevesebb mint három hónap alatt készült el. Nem sokkal a töltőállomás átadása után már több mint húsz ügyfél szerepelt a szerződéses partnerek sorában, összesen több mint 600 járművel. Az Arelgas partnerkártyájával rendelkező ügyfelek számos előnyt és kedvezményt élvezhetnek, beleértve a járművezetők ingyenes képzését a biztonságos tankoláshoz. 

Az Arelgas Kft. a közeljövőben további hat LNG-töltőállomás megnyitását tervezi Magyarország fő közlekedési útvonalai mentén. Hazánk egyedüli LNG-üzemanyag-szolgáltatója naponta akár 400 jármű feltöltéséhez is elegendő kapacitással rendelkezik.

Az Arelgas Kft. már megkezdte az első magyarországi BioLNG-üzem felépítésének előkészítését. Itt a tervek szerint 2023-tól biomasszából állítanak elő majd évente akár 10 000 tonna LNG-üzemanyagot, amely szén-dioxid-semleges közlekedést biztosít az üzemeltetőknek.    

Az LNG-infrastruktúra szerepe a tiszta
közúti és vízi fuvarozásban

A gázközlekedés kapcsán az egyik legtöbbször felmerülő téma az infrastruktúra. Ez mindig számos kérdést vet fel szakmai körökben, amelyek közül a három leggyakoribbat járjuk körbe az alábbiakban.

Tény, hogy a tartályokban az LNG felmelegedésével együtt járó elgőzölgés következtében metán juthat a légkörbe, ám ennek mértéke, illetve hatása elenyésző a mérleg másik oldalán tapasztalható környezetvédelmi előnyökhöz képest. Alapvetően az LNG óriási lehetőségeket kínál a közúti nehézfuvarozással és a vízi áruszállítással járó üvegházgáz-kibocsátás jelentős mérsékléséhez, főként azáltal, hogy a megújuló forrásokból előállított BioLNG egyre nagyobb arányban jelenik meg az európai üzemanyagmixben. BioLNG használatával akár szinte teljesen szén-dioxid-semleges fuvarozás is elérhető. Ezért a kormányzati támogatásoknak és a fuvarozási ágazatban növekvő keresletnek köszönhetően folyamatosan bővül a BioLNG európai piaca. A gázipar egyre nagyobb erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a földgázt megújuló biogázzal váltsa ki. Skandinávia és Hollandia különösen élen jár ebben a tekintetben. Így az iparági útitervek szerint az LNG-töltőállomások száma 2030-ra elérheti a kétezret az Európai Unió 28 tagállamában.

Ezek a feltételezések rendszerint akkor fogalmazódnak meg, amikor valaki kizárólag a fosszilis eredetű földgázt tekinti az LNG alapanyagának. Csakhogy az LNG megújuló forrásokból, például kommunális szennyvízből vagy kommunális szerves hulladékból is előállítható. Az akár szén-dioxid-semleges fuvarozást is biztosító BioLNG részaránya pedig fokozatosan nő az európai energiamixben. Ha ma megfelelő infrastruktúrát építünk ki az LNG számára, akkor az holnap egyszerűen átállítható BioLNG kiszolgálására. Az LNG infrastruktúrájának fejlesztésével tehát már ma felkészülünk egy tisztább jövőre. Ha nem így teszünk, akkor azzal csak még jobban elkötelezzük magunkat a jóval szennyezőbb és valóban véges jövővel rendelkező kőolaj használata iránt.

Természetesen igen a válasz. A hajózásban a hagyományos üzemanyagokról az LNG-re való átállás a szén-dioxid-kibocsátás azonnali csökkenését eredményezi, akár 28 százalékos mértékben. Szintetikus vagy biológiai forrásból származó LNG használatával pedig közel teljesen szén-dioxid-semleges hajózás érhető el. A BioLNG nagyon is életképes megoldás hajók bunkerolásához, vagyis tankolási céllal az üzemanyag vízen kivitelezett átfejtéséhez. Egyedül 2020-ban közel 15 bunkerhajót állítottak forgalomba csak Európában, míg három évvel korábban csupán két ilyen hajó dolgozott az európai vizeken, ami jól mutatja ennek a területnek a fejlődését. Finnországban pedig már vízre bocsátották a világ első dual-fuel motorral hajtott jégtörő hajóját, amely LNG-vel is üzemelhet. Az LNG alkalmazása a hajózásban a kikötővárosok levegőminőségét is nagy mértékben javítja, hiszen számos esetben a hajóknak a kikötőben tartózkodás ideje alatt is járatniuk kell a motorjukat.

 

Töltőállomások

Székesfehérvár

Nyitás hamarosan

Mosonmagyaróvár

Nyitás hamarosan

Stuart Oneil

CEO, Luryc

„Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer malesuada ex et leo sollicitudin egestas.”

Elly Brett

Business Operations, Bewarx

„Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer malesuada ex et leo sollicitudin egestas.”

Jenna Ballard

VP Marketing, Wico

„Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer malesuada ex et leo sollicitudin egestas.”