Egyre több fuvarmegbízó igényli az alternatív hajtású, így a dízeleknél tisztább üzemelésű
tehergépjárműveket. Ennek eleget téve a Waberer’s cégcsoport létrehozta a Green divíziót,
amely már két Volvo FH 460 LNG nyerges vontatót alkalmaz nagy megelégedéssel.
Szerte az országban nagy feltűnést kelt a Waberer’s cégcsoport által 2021 augusztusa óta üzemeltetett
és az egykori Volán Tefu arculatára dekorált Volvo FH függönyponyvás, nyerges szerelvény. Ám ez a
kamion nem csupán Batyu Pityu bájos figurája miatt különleges, hanem azért is, mert cseppfolyósított
földgázzal, azaz LNG-vel üzemel. Legalábbis alapvetően ezzel, hiszen a Volvo Trucks 13 literes, 460
lóerős, 2300 newtonméter legnagyobb nyomatékú gázmotorja dízelelven működik. Kettős üzemanyag-
ellátó rendszere először csekély mennyiségű gázolajat fecskendez be, amely kompressziós gyújtással
égni kezd, majd ez gyújtja meg az égéstérbe juttatott gázt. A 44 tonna legnagyobb megengedett
szerelvényössztömegű, normál kapcsolási magasságú vontató hatótávolsága megközelíti az ezer
kilométert. A szerelvény eddig a BILK és a nyugat-magyarországi Bük település között körfuvart
teljesített főként gyorsforgalmi utakon haladva, odafelé 24, visszafelé 8 tonna terheléssel.
Futásteljesítménye havonta 7-8 ezer kilométer.
„Könnyű volt integrálni a flottánkba az LNG-hajtású vontatót, ugyanis nem kellett testre szabni az
üzemeltetését, hiszen a tankolások időigénye, a jármű hatótávolsága és a hasznos teherbírása a
dízelhajtású modellekéhez mérhető. Közel egy éve problémamentesen üzemel a gépjármű, és a
tankolása is mindig zökkenőmentes az ARELGAS Kft. dunaharaszti vagy szigetszentmiklósi LNG-
töltőállomásán, ahol a kártyaterminál is kiválóan működik. Ezen kívül az ARELGAS Kft.-től sok
hasznos szakmai segítséget is kaptunk az LNG-s vontató üzemeltetéséhez. Üzemanyag-fogyasztása
száz kilométerenként átlagosan 16,5 kilogramm gáz és 2,5 liter gázolaj, ami a fuvarkörülmények
tükrében kedvezőnek mondható. Így a tavalyi üzemanyagárakkal számolva teljes birtoklási költsége
(TCO) megközelíti a dízelmotorral hajtott megfelelőjét. Ráadásul Batyu Pityu az LNG-technikának
köszönhetőn az eddig megtett 70 ezer kilométeren több mint 11 tonnával csökkentette a légkör szén-
dioxid-terhelését” – foglalta össze az üzemeltetői tapasztalatokat Dudola Tibor, a Waberer’s
cégcsoport műszaki projektmenedzsere, aki az alternatív hajtású járművek beszerzéséért, flottába
integrálásáért felel.
„Nem volt nehéz megszokni új munkaeszközömet, hiszen ugyanolyan erős és jól vezethető, mint a
dízelhajtású társai, csak jóval csendesebb. Persze sűrűbben kell tankolni, de ez sem problémás, sőt,
szeretem, hogy nem kell sorban állni a töltőállomáson. Az egész folyamat beöltözéssel együtt nem
hosszabb 10-12 percnél, és a kártyaterminál is mindig jól működik. Azt is megszoktam már, hogy a
rakodóhelyeken, illetve a parkolókban sokan felfigyelnek a hengeres üzemanyagtartályra, így aztán
elkezdenek érdeklődni az LNG-technika iránt járművezetők és fuvarozóvállalkozók egyaránt” –
nyilatkozta Gönczi Lajos, a Waberer’s cégcsoport első Volvo FH 460 LNG modelljének állandó
gépkocsivezetője.
„A kedvező tapasztalatok, illetve a szén-dioxid-terhelés csökkentése iránt egyre növekvő
ügyféligények hatására nemrég munkába állítottuk a második Volvo FH 460 LNG modellünket is.
Terveink szerint jövő év végéig további LNG-üzemű tehergépkocsival bővítjük a járműparkunkat,
amelyeket később megfelelő igény esetén akár nemzetközi forgalomban is alkalmazunk majd” – tette
hozzá Dudola Tibor.
Az Arelgas Kft a Volvo Group Trucks magyarországi importőrével közös promóciót indított a
technológia népszerűsítése érdekében. Azok a vállalkozások, melyek LNG üzemű Volvo-t rendelnek
az idén, nem csak hamarabb jutnak a járműhöz, de egy speciális üzemanyag kilónként 12 centnyi
kedvezményt biztosító, promóciós üzemanyagkártyát is kapnak az ARELGAS Kft-től, amely három
éven keresztül akár összesen 15.000 € üzemanyagmegtakarítást is eredményezhet.
További információ és fénykép anyag igényelhető:
Arelgas Kft.
Domanovszky Henrik
70-396-7502
domanovszky@arelgas.hu