AZ LNG MAXIMÁLISAN
BIZTONSÁGOS!

Természetesen nem teljesen veszélytelen az LNG, mint üzemanyag alkalmazása a gépjárművekben, azonban nem jár nagyobb biztonsági kockázattal, mint a gázolaj vagy a benzin használata. Ezt számos teszt, ütközési próba, gyakorlati tapasztalat és baleseti statisztika is alátámasztja.

 

Az LNG úgy jön létre, hogy a földgázt vagy a biogázt -163 Celsius-fokra lehűtve folyékony halmazállapotúvá alakítják, majd hőszigetelt tartályokban tárolják, illetve szállítják. Az LNG színtelen, szagtalan, nem okoz korróziót és nem mérgező. A kiömlött LNG gyorsan, maradékanyag nélkül elgőzölög. Zárt térben elgőzölögve a levegő kiszorítása miatt fulladásveszélyt okozhat.

 

A folyékony halmazállapotú LNG nem gyúlékony. A meggyulladáshoz először el kell párolognia és levegővel akkor is csak egy szűk keverék aránynak (5% – 15%) kell kialakulnia. Nyílt területen az LNG még így sem tud robbanást okozni, legfeljebb a lángterjedése lehetséges.

 

Mivel az LNG üzemanyagot -163°C és -130°C közötti hőmérsékleten tárolják a töltőállomáson és a gépjármű tartályában, az üzemanyagtankolás is körülbelül ezen a hőmérsékleten megy végbe. A csövek, illetve a csatlakozások közvetlen megérintése tehát súlyos fagyási sérüléseket okozhat. Ezért a tankolást csak az előírt biztonsági oktatásban részesített és az adott töltőállomás üzemeltetője által feljogosított járművezetők, illetve kezelők végezhetik. A tankoláshoz védőfelszerelés, azaz hőszigetelt kesztyű, védőszemüveg, hosszú ujjú felsőruházat, hosszú szárú nadrág és zárt cipő viselése szükséges.

 

Ha az LNG-üzemű járművet több napig nem használják és nem tankolják meg újból, akkor a tartályban felmelegedő üzemanyag elkezd fokozatosan elgőzölögni, tehát a tartályban megkezdődik a metángőz felgyülemlése. A gáz nyomásának növekedésével a tartály biztonsági szelepe automatikusan kinyílik és kiengedi a szabadba a gázt, amely a levegőnél kisebb sűrűsége miatt felszáll. Így ez a folyamat nem okoz sem robbanás, sem pedig gyúlásveszélyt. Nem szabad azonban LNG üzemű járművet hosszabb távon zárt térben tárolni, mert az esetleges biztonsági szelepnyitás a zárt térbe éghető anyagot juttathat.